ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ‘ଗୁଡ୍‌ ଫେଲୋସ’

ପ୍ରଯୁକ୍ତି କୌଶଳ ଉପଯୋଗରେ ଜନଜୀବନର ବିଭିନ୍ନ ସେବା ପ୍ରଦାନରେ ଗୁଣବତ୍ତା ବିକାଶ ନିମନ୍ତେ ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ପରିବେଶ ନୂତନ ସମୀକରଣ ସୃଷ୍ଟି କରିଥାଏ । ଦୋକାନବଜାରରୁ ଗୃହଦ୍ୱାରେ ସାମଗ୍ରୀ ଯୋଗାଣଠାରୁ ଆରମ୍ଭକରି ଜଟିଳ ରୋଗ ନିଦାନ ଓ ଚିକିତ୍ସକଙ୍କ ପରାମର୍ଶ ଆୟୋଜନ ଯାଏ ବହୁସେବା ଡିଜିଟାଲ ପରିଚାଳନାରେ ଉପଲବ୍ଧ । ସରଳ, ନିର୍ଭୁଲ, ମିତବ୍ୟୟୀ, ସାର୍ବଜନୀନ ଓ ନିର୍ଭରଯୋଗ୍ୟ ସେବା ପ୍ରଦାନ ଦିଗରେ ଅତ୍ୟାଧୁନିକ ପରିଚାଳନା ଦକ୍ଷତା ମାଧ୍ୟମରେ ଅନେକ ଅସମାହିତ ସମସ୍ୟା ସମାଧାନ ସମ୍ଭବ ହୋଇପାରୁଛି । ଇଣ୍ଟରନେଟର ବ୍ୟାପ୍ତି, ଉପଭୋକ୍ତାଙ୍କ ସଂଖ୍ୟା ବୃଦ୍ଧି ଓ ଡିଜିଟାଲ ମଞ୍ଚରେ ଜନସମୁଦାୟଙ୍କ ଦୀର୍ଘ ସମୟ ଉପସ୍ଥିତି ଦୈନନ୍ଦିନ ଜୀବନରେ ଡିଜିଟାଲ ସେବା ଅବିଚ୍ଛେଦ୍ୟ ଅଙ୍ଗ ପାଲଟିଯାଇଥିବା ସୁସ୍ପଷ୍ଟ।

ଏକବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀର ତୃତୀୟ ଦଶକ ଆରମ୍ଭ ସୁଦ୍ଧା ବିଭିନ୍ନ କାରଣରୁ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ସମସ୍ୟା ବହୁଳ ହୋଇପଡ଼ିଛି । ପାରମ୍ପରିକ ପାରିବାରିକ ଆଙ୍ଗିକରେ ବିଘଟନ ହେତୁ ବିକଶିତ ରାଷ୍ଟ୍ରଗୁଡ଼ିକରେ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟସେବା ବୃତ୍ତିଗତ ଓ ବ୍ୟାବସାୟିକ ସୋପାନରେ ଉପନୀତ । ଅର୍ଥାତ୍‌, ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତି ପରିଣତ ବୟସରେ ପହଞ୍ଚିଲା ପରେ ନିର୍ଭରଶୀଳ ଜୀବନଯାତ୍ରା ନିମନ୍ତେ ନିଜ ସନ୍ତାନସନ୍ତତି କିମ୍ୱା ପରିବାରବର୍ଗଙ୍କ ଯତ୍ନ ବଦଳରେ ମୂଲ୍ୟବିନିମୟରେ ବୃତ୍ତିଧାରୀଙ୍କ ସେବା ଗ୍ରହଣ କରିବା ସୁବିଧା ଉପଲବ୍ଧ । ସେହି ଧାରା କ୍ରମଶଃ ବିକାଶଶୀଳ ରାଷ୍ଟ୍ରଗୁଡ଼ିକରେ ପ୍ରତିବିମ୍ୱିତ ହେବାରେ ଲାଗିଛି ।

ବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀରେ ଚ଼ିକିତ୍ସା ଓ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟରକ୍ଷା କ୍ଷେତ୍ରରେ ବ୍ୟାପକ ଉନ୍ନତି କାରଣରୁ ବିଶ୍ୱବ୍ୟାପୀ ମନୁଷ୍ୟର ଜୀବଦ୍ଦଶା ପ୍ରାୟ ଏକ ଶତ ପ୍ରତିଶତ ବୃଦ୍ଧି ପାଇଥିଲା । ଭାରତରେ ୧୯୦୧ ଜନଗଣନାରେ ହାରାହାରି ଜୀବଦ୍ଦଶା ୨୪ ବର୍ଷ ଓ ଜନସଂଖ୍ୟା ୩୦ କୋଟି ଥିବା ସ୍ଥଳେ ୨୦୨୧ ବେଳକୁ ଜୀବଦ୍ଦଶା ୭୦ ବର୍ଷ ଓ ଜନସଂଖ୍ୟା ୧୪୦ କୋଟିରେ ପହଞ୍ଚିଥିବା ହିସାବ କରାଯାଉଛି । ଏହି ପରିସଂଖ୍ୟାନ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟଗ୍ରସ୍ତ ଓ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ଜୀବନକାଳ ବୃଦ୍ଧିକୁ ବୁଝାଇଥାଏ । ଅତଏବ, ୮୫ ବର୍ଷୋତ୍ତର ଉତ୍ତର-ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ଜୀବନରେ ବହୁସଂଖ୍ୟକ ଦୈନନ୍ଦିନ ଜୀବନଯାତ୍ରାରେ ସହାୟତା ଆଶ୍ରିତ ହେଉଥିବା ହେତୁ ସେହି ମାତ୍ରାରେ ସେବାପ୍ରଦାନକାରୀଙ୍କ ଆବଶ୍ୟକତା ଅନୁଭୂତ ହେବା ନିଶ୍ଚିତ । ପରିବାର ସଦସ୍ୟବର୍ଗ ଏହି ଭାର ବହନ କରିବାରେ ଅସମର୍ଥ ହେଲେ ବୃତ୍ତିଧାରୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟସେବା ଆୟୋଜନର ବିକଳ୍ପ ଖୋଜି ପାଇ ହୁଏନା ।

ବୃତ୍ତିଭିତ୍ତିରେ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ସ୍ୱେଚ୍ଛାସେବୀ, ସରକାରୀ ଓ ବ୍ୟାବସାୟିକ ତିନିସ୍ତରରେ ପରିଚାଳନା କରାଯାଇପାରେ। ତେବେ ଆମଦେଶରେ ଦୀର୍ଘକାଳୀନ ଓ ବ୍ୟାପକ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ଲାଗି ସ୍ୱେଚ୍ଛାସେବୀ ଓ ସରକାରୀସ୍ତରରେ ଉଦ୍ୟମ ସୀମିତ ପରିମାଣରେ ସମ୍ଭବ । ଜନଜୀବନରେ ଯାବତୀୟ ସେବା ବୃତ୍ତିଧାରୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ବ୍ୟାବସାୟିକ ସ୍ତରରେ ସମ୍ପନ୍ନ ହେବା ସମୃଦ୍ଧ ଇତିହାସ ରହିଥିବା ହେତୁ ସେହି ଦିଗରେ ମନୋନିବେଶ ହିତକର ସାବ୍ୟସ୍ତ ହୋଇପାରେ । ତେବେ ମୂଲ୍ୟଯୁକ୍ତ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟସେବା ଗ୍ରହଣ ନିମନ୍ତେ ଉପଭୋକ୍ତାଙ୍କୁ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ-ପୂର୍ବାବସ୍ଥାରୁ ଆର୍ଥିକ ସଞ୍ଚୟ ଯେତିକି ଆବଶ୍ୟକ, ଏହି ବ୍ୟବସ୍ଥାର ସୁପରିଚାଳନା ଓ ସୁରକ୍ଷା ନିମନ୍ତେ ବ୍ୟବସ୍ଥାପକ, ପ୍ରଶାସନିକ ଓ ନ୍ୟାୟିକ ସ୍ତରରେ ତତ୍ପରତା ସେତିକି ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ।

ବିକଶିତ ରାଷ୍ଟ୍ରଗୁଡ଼ିକରେ ପ୍ରଚଳିତ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବାକୁ ତିନି ପର୍ଯ୍ୟାୟରେ ବିଭକ୍ତ କରାଯାଇପାରେ । ପ୍ରଥମତଃ, ନିଜ ବାସଗୃହରେ ବହୁ ସଂଖ୍ୟକ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ଜୀବନଯାପନ କରୁଥିବା ହେତୁ ବୟସ ଓ ଶାରୀରିକ କ୍ଷମତାର ବିଭିନ୍ନ ସୋପାନରେ ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ ଧରଣର ସହାୟତା ଆବଶ୍ୟକ ପଡ଼େ। ସାଧାରଣ ନିଃସଙ୍ଗମୋଚ଼ନ ନିମନ୍ତେ ସଙ୍ଗସେବାଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ଶାରୀରିକ ଅକ୍ଷମ ଅବସ୍ଥାରେ ନିତ୍ୟକର୍ମ ସମ୍ପାଦନ ନିମନ୍ତେ ସହାୟତା ଯାଏ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ଆକାଂକ୍ଷିତ ସେବା ପରିବ୍ୟାପ୍ତ । ଦ୍ୱିତୀୟତଃ, ଅବସର ବିହାରରେ ବସବାସ କରୁଥିବା ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟଗ୍ରସ୍ତଙ୍କ ଖାଦ୍ୟପେୟ, ପରିବହନ, ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟରକ୍ଷା, ମନୋରଞ୍ଜନ ଓ ସୁରକ୍ଷା ନିମନ୍ତେ ସେବା ପ୍ରଦାନକାରୀ ନିଯୁକ୍ତ ହୋଇଥାନ୍ତି । ତୃତୀୟତଃ, କେୟାର ହୋମ, ନର୍ସିଂହୋମ ଓ ହସପିସ ଭଳି ପୁନର୍ବାସ ଅନୁଷ୍ଠାନକୁ ସ୍ଥାନାନ୍ତରିତ ଉତ୍ତର-ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ପ୍ରପୀଡ଼ିତଙ୍କୁ ଦୈନନ୍ଦିନ ଜୀବନଯାତ୍ରାରେ ସହାୟତା ଯୋଗାଇବା ନିମନ୍ତେ କୁଶଳୀ କର୍ମଚାରୀ ଆବଶ୍ୟକ ପଡ଼ିଥାନ୍ତି ।

ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ପ୍ରଦାନକାରୀ ଚ଼ୟନ, ତାଲିମ ଓ ପରିଚାଳନାଗତ ଦକ୍ଷତା ଗୁଣାତ୍ମକ ସେବାରେ ପ୍ରତିଫଳିତ । ଏହି କ୍ଷେତ୍ରରେ ସାଂଗଠନିକ ପ୍ରଚେଷ୍ଟାରେ ଉତ୍କର୍ଷ ହାସଲ ନିମନ୍ତେ ଉଦ୍ୟମ ଅତ୍ୟାଧୁନିକ ପରମ୍ପରା । ବିକଶିତ ରାଷ୍ଟ୍ରଗୁଡ଼ିକରେ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ଅନୁକୂଳ ସେବା ପରିଚାଳନା ନିମନ୍ତେ ସ୍ୱେଚ୍ଛାସେବୀ, ସରକାରୀ ଓ ବ୍ୟାବସାୟିକ ସ୍ତରରେ ମ​‌େ​‌ଡଲମାନ ଅନୁସୃତ । ଭାରତରେ କରୋନା-ଭୂତାଣୁଜନିତ ମହାମାରୀ-ପର ପରିବେଶରେ ଏହି କ୍ଷେତ୍ରରେ ଉଦ୍ୟମ ଆଶା କରାଯାଏ । ବୈଷୟିକ କୌଶଳ ଉପଯୋଗରେ ବିଭିନ୍ନ ସେବାପ୍ରଦାନ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ବିକଶିତ ହେଉଥିବା ଅବସରରେ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ନିମନ୍ତେ ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ଭିତ୍ତିଭୂମି ସୃଷ୍ଟି ଉଳ ଭବିଷ୍ୟତର ପ୍ରତିଶ୍ରୁତି ବହନ କରେ ।

ମୁମ୍ୱାଇଠାରେ ନିଃସଙ୍ଗ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟଗ୍ରସ୍ତଙ୍କୁ ସଙ୍ଗସେବା ଯୋଗାଣକାରୀ ଏକ ବ୍ୟାବସାୟିକ ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ‘ଗୁଡ୍‌ ଫେଲୋସ’ରେ ଟାଟା ଗ୍ରୁପର ପ୍ରାକ୍ତନ ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ରତନ ଟାଟାଙ୍କ ଅଘୋଷିତ ଅର୍ଥଲଗାଣ ଅଗଷ୍ଟ ୨୦୨୨ରେ ଗଣମାଧ୍ୟମରେ ଚର୍ଚ୍ଚିତ ହୋଇଥିଲା । ‘ଗୁଡ୍‌ ଫେଲୋସ’ ପକ୍ଷରୁ ପ୍ରାଥମିକ ପର୍ଯ୍ୟାୟରେ ୨୦ ଜଣ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ପାଖରେ ଚାରିଘଣ୍ଟା ଲେଖା ସପ୍ତାହରେ ଦୁଇ ଅଧିବେଶନରେ ଜଣେ ୩୦ ବର୍ଷରୁ କମ ବୟସ୍କ କର୍ମୀ ‘ଗୁଡ୍‌ ଫେଲୋ’ ପହଞ୍ଚିଥାନ୍ତି । ଏହି ସେବା ନିମନ୍ତେ ଦେୟ ମାସିକ ପାଞ୍ଚ ହଜାର ଟଙ୍କା ଧାର୍ଯ୍ୟ ହୋଇଛି । କର୍ମୀ ଜଣକ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କୁ ବଜାରସଉଦା, ବ୍ୟାଙ୍କ କାମ, ଡାକ୍ତରଙ୍କ ପାଖେ ପହୁଞ୍ଚାଇବାଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ପାର୍କ ବୁଲାଇବା, ସିନେମା ଦେଖାଇବା ଯାଏ ଯାବତୀୟ କାମରେ ସହାୟତା ପ୍ରଦାନ କରିଥାନ୍ତି । ପରୀକ୍ଷାମୂଳକ ଭାବେ ‘ବେଟା’ ପର୍ଯ୍ୟାୟ ୨୦୨୧ରୁ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଥିବା ଏହି ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ଖୁବଶୀଘ୍ର ପୁନେ, ​‌େ​‌ବଙ୍ଗାଲୁରୁ ଓ ଚ଼େନ୍ନାଇ ନଗରୀକୁ ସେବା ସଂପ୍ରସାରିତ କରିବା ଲକ୍ଷ୍ୟ ରଖିଥିବା ଘୋଷଣା କରିଥିଲା।

‘ଗୁଡ୍‌ ଫେଲୋସ’ ଷ୍ଟାର୍ଟଅପର ବିଭିନ୍ନ ବିଶେଷତ୍ୱ ମଧ୍ୟରେ ଏକପକ୍ଷରେ ଏହାର ବ୍ୟାବସାୟିକ ମ​‌େ​‌ଡଲ ଉଲ୍ଲେଖନୀୟ । ଉଦ୍ୟୋକ୍ତାଙ୍କ ବିଚାରରେ ନିରନ୍ତର ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବାକୁ ବ୍ୟାବସାୟିକ ମ‌େ‌ଡଲ ସ୍ୱାବଲମ୍ୱୀ କରି ଗଢ଼ିତୋଳିବା, ସ୍ୱେଚ୍ଛାସେବା ମ​‌େ​‌ଡଲରେ ପ୍ରାଥମିକ ଅବସ୍ଥାରେ କେତେକ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ଉତ୍ସର୍ଗୀକୃତ ଉଦ୍ୟମ ପ୍ରକଳ୍ପକୁ ପ୍ରାଣବନ୍ତ କରିଥାଏ। ତେବେ ସମୟକ୍ରମେ ସେହି ଉଚ୍ଛ୍ୱାସ ଅପସରିଯାଏ, ବିଭିନ୍ନ କାରଣରୁ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ଯୋଗଦାନ ଶିଥିଳ ପଡ଼ିଆସେ କିମ୍ୱା ସମ୍ୱଳ ଅଭାବରୁ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ ପ୍ରଯୋଜନା ସମ୍ଭବ ହୋଇପାରେ ନାହିଁ । କିନ୍ତୁ ବ୍ୟାବସାୟିକ ମ​‌େ​‌ଡଲରେ ଉପଭୋକ୍ତାଙ୍କଠାରୁ ସେବାମୂଲ୍ୟ ଗ୍ରହଣ ଓ ବୃତ୍ତିଧାରୀଙ୍କ ସେବାପ୍ରଦାନ ଆବଶ୍ୟକତା ଓ ଯୋଗାଣ ‘ଡିମାଣ୍ଡ-ଏଣ୍ଡ-ସପ୍ଳାଇ’ ନୀତିରେ ପରିଚାଳିତ ହେବା ଆଶାକରିବା ଯଥାର୍ଥ।

ପାରମ୍ପରିକ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ପାରିବାରିକ ଦାୟିତ୍ୱ ବଦଳରେ ସାମାଜିକ ସହାୟତା ଲୋଡୁଥିବା ଅବସରରେ ‘ଗୁଡ୍‌ ଫେଲୋସ’ର ବ୍ୟାବସାୟିକ  ମଡେଲର କାର୍ଯ୍ୟକାରିତା ଏହି କ୍ଷେତ୍ରରେ ପ୍ରଭାବଶାଳୀ ହେବା ବିଶ୍ୱାସ କରାଯାଇପାରେ । ଏହା ପୂର୍ବରୁ ସିନିୟର ୱାର୍ଲ୍ଡ , ୬୦ପ୍ଳସ ଇଣ୍ଡିଆ, ଆଲ-ସେରଭ, ଏଲଡର-ଏଡ-ୱେଲନେସ ଓ ଏଲଡର-ଏଡ ଭଳି କେତେକ ପ୍ରକଳ୍ପ ସର୍ବଭାରତୀୟ ସ୍ତରରେ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ସେବା ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ଚର୍ଚ୍ଚିତ ହୋଇଛି । ତେବେ ଏ ଦିଗରେ ଅଧିକ ଗବେଷଣା, ସଂଗଠନ ଓ ପ୍ରକଳ୍ପ ରୂପାୟନ ନିମନ୍ତେ ଷ୍ଟାର୍ଟଅପ ଉଦ୍ୟୋଗୀଙ୍କ ଯୋଗଦାନ ସମୟର ଆହ୍ୱାନ ।

 

 

Comments are closed.